Intervjuer


Lova Marcks

Gick på konstskolan:
2004-2006

Gör idag:
För mig har konstskolan betytt mycket. Efter skolan bestämde jag mig för att inte söka vidare till en annan högre konstutbildning. Istället sökte jag Naprapat Högskolan. Efter att i två år studerat och tecknat nakenmodell började jag intressera mig ännu mer för människokroppen. Jag började intressera mig för vad som döljer sig bakom bilden. Alltså människan, alltså hur vi är uppbyggda. Varför ser folk ut som de gör? Jag blev fascinerad av hur allt såg ut och har försökt driva det ännu ett steg längre. Jag försöker förstå hur människokroppen fungerar. Allt ifrån hur skelett och muskler är uppbyggda till varför hjärtcellerna depolariserar sig själva.

Vad betyder skolan för dig och varför ska den finnas kvar?
Konstskolan lärde mig inte bara att måla utan också om människan. Konst handlar inte bara om att måla eller liknade som många tror. Jag tycker det handlar om uttryck. Konstskolan är en unik skola som låter eleverna komma till uttryck. Förutom gedigen baskunskap i måleri, kroki, grafik och keramik är skolan en plats för samhällsfrågor. Konsten speglar samhället och dess samtid. Konst handlar om frågor, behov, brister, drifter…Människor åker världen runt för att titta på gamla tavlor som hänger på museerna. Dem säger nått om oss själva, om det som är nu, men också om det som varit. Kultur är viktigt!

Som elev på kostskolan lär man sig också att ta ansvar för sin egna drivkraft och kreativa förmåga. Den tror jag man inte ska underskatta. Jag menar inte bara konst som konst, utan att nästan allt är en konst. Konsten att förstå, lyssna, möta…att leva sägs också vara en konst.

Kanske ska tillägga så här på slutet att jag inte helt lagt penslarna på hyllan. Utan har en egen ateljé i Västerås där jag är verksam.

I besparingstider tycker jag att det verkar oklokt att ta bort en sån tillgång som Västerås Konstskola. Jag ser ingen vinnig med det, i såna fall får ni bygga en ny större konstskola i stan. Jag tycker att ni politiker ska försöka få staden att växa och se till människors möjligheter att utvecklas. Är det här kvittot på en sänkta skatten med 25 öre? Vilket innebar 65 miljoner mindre i budget. Konstskolan kostar 2 miljoner!

There are no comments on this post.

Lämna en kommentar