Intervjuer

Johanna Molin

Johanna Molin

Gick på konstskolan:
2005-2006.

Gör idag:
Jag gick endast ett år på konstskolan för efter ett år kom jag in på Göteborgskonstskola och flyttade dit. Idag har jag gått ut från Göteborgskonstskola och har läst två terminer Konst och Bildvetenskap på Göteborgsuniversitet. Jag har egen ateljé där jag arbetar med mitt måleri. Jag kombinerar att arbeta i min ateljé med att plugga teoretiskt, samtidigt som jag har börjat arbeta på Röhsskamuseet här i Göteborg.

Vad betyder skolan för dig och varför ska den finnas kvar?
Västerås Konstskola har betytt oerhört mycket för mig. Det var där jag lärde mig grunderna i kroki och modellmåleri. Jag lärde mig ett nytt sätt att se på färg och form och att måla. Min tid på Göteborgskonstskola hade inte blivit lika effektiv om jag inte hade ”värmt” upp mig innan. Jag halkade in på Västeråskonstskola av en slump, då jag efter gymnasiet inte visste vad jag skulle göra efter tre år estetisklinje, och jag kommer aldrig att ångra att jag gick där, eftersom det står till grund för vad jag kan och gör idag.

Jag har under min tid i Göteborg varit målmedveten i mitt konstnärskap och försökt att gå olika vägar. Just nu satsar jag på att ta en kandidat i Konst och Bildvetenskap och söka mig till en Curatorutbildning, i Sverige eller utomlands, som Curator arbetar man med utställningar och har mycket samarbeten med andra konstnärer. Gallerist är inget som känns främmande heller, jag vill göra allt inom kulturlivet och med konstskolan som grund känner jag mig säkrare inom området eftersom jag själv vet hur det är att måla och känner till de konstnärliga medium som används.

Det skulle vara mycket tragiskt om Västerås konstskola lades ner, eftersom det skulle minska Västerås konstutbud, och alla konststuderande skulle behöva söka sig till andra städer, vilket skulle vara förödande för Västerås kulturliv. Jag anser att alla människor skulle behöva gå på en konstskola, där får man tid att utveckla sin kreativitet och att skapa, vilket människan mår mycket bra av. Jag hoppas verkligen att politikerna tar sig samman och låter konstskolan vara kvar.

Jag har en före detta klasskamrat på Göteborgskonstskola, som efter att ”gått in i väggen” i 40 års ålder efter en tuff nationalekonomisk bakgrund, vände helt och blev konstnär. Nu går han på Valand och mår otroligt mycket bättre. Konstskolan räddade honom och gjorde det möjligt för honom att följa sin dröm. Så lägg inte ner skolan i Västerås, det är en otrolig möjlighet för många elever, det öppnar många portar till många typer av arbeten, industridesigner, arkitekt, möbeldesign, stadsplanering med mera. Med ett konstnärligt tänk kan man komma långt!

There are no comments on this post.

Lämna en kommentar