Intervjuer

122452

Andreas Waldén

Gick på konstskolan:
1998-2000

Gör idag:
Idag bor och arbetar jag som konstnär i Helsingfors, Finland och Treignac, Frankrike. Jag tog min magisterexamen i Fri konst från Bildkonstakademin här i Helsingfors 2007. Mellan Västerås och Bildkonstakademin gick jag ett år på Gerlesborgskolan i Stockholm och två år på Nordiska konstskolan i Karleby, Finland.

Vad betyder skolan för dig och varför ska den finnas kvar?
Vad jag minns bäst från skolan (förutom underbar gemenskap) är de långa och koncentrerade genomgångar vi hade efter flera veckors modellmåleri. Jag har, trots flera år på flera andra konstskolor aldrig varit med om något liknande. Där någonstans lades en stadig grund för hur jag i fortsättningen skulle komma att se på och uppfatta konst i allmänhet och måleri i synnerhet.

Om skolan läggs ner förlorar Västerås stad en unik kulturskatt det tagit 40 år att bygga upp. Det skulle vara mycket sorgligt.

There are no comments on this post.

Lämna en kommentar