Intervjuer

christofer

Christofer Ahde

Gick på konstskolan:
1997-1999

Gör idag:
Vidareutbildad på Ölands konskola (1999-2001) och Konstfack Animation & Animerad film (2003-2005). Bor idag i Västerås och arbetar halvtid som animationslärare vid Tumba Gymnasium. Frilansar också som animatör och illustratör samt sitter med i styrelsen till animationsföreningen SAAVA (Swedish Animation & Visual Arts). Tar i dagarna emot Landtingets Kulturstipendium för ett animationsprojekt rörande Västmanlands kulturarv.

Vad betyder skolan för dig och varför ska den finnas kvar?
Skolan har betytt väldigt mycket för mig. Den verkade för mig som en ögonöppnare och presenterade en värld som jag är oändligt tacksam över att få ta del av. Jag har svårt att tänka mig att jag skulle varit där jag är idag om inte Västerås Konstskola hade agerat språngbräda ut till det proffessionella bildskapandet. Lärarna var mycket inspirerande och kunniga med ett outröttligt intresse för livet och konsten. En så grundläggande utbildning som Västerås Konstskola tror jag kan vara svårt att hitta idag. Den gedigna kunskap som skolan har i måleri, skulptur, konst, teori mm är en resurs som är guld värd.

There are no comments on this post.

Lämna en kommentar