Intervjuer

Karl Gustafsson

Karl Gustafsson

Gick på konstskolan:
Jag gick på Konstskolan 96-98 och skolan hade då nyligen blivit tvåårig.

Gör idag:
Idag studerar jag mitt fjärde år på Konstfack, Institutionen för bildpedagogik och är snart färdigutbildad bildlärare på högstadie/gymnasial nivå.

Vad betyder skolan för dig och varför ska den finnas kvar?
Västerås Konstskola är fortfarande en plats som för mig är starkt förknippad med många fina minnen.
Det var på Konstskolan som jag växte upp, började reflektera över konstnärliga skapandeprocesser och utvecklas intellektuellt.
Vår årskurs hade en underbar sammanhållning och via konstutbildningen knöt jag några av mitt livs hittills starkaste vänskapsband.

Genom samtal med lärarna: Robert Ståhl och Ove Hjälmgården så lärde jag mig mer om relationen mellan färg och form.
Lärarna lade tonvikten på den mimetiska traditionen och tillämpade formal analys av: modellstudier, stilleben, interiör/exteriör.

Jag är evigt tacksam för åren som jag gjorde på Västerås konstskolan då jag menar att skolan gav mig grunden för mina kunskaper inom teckning och måleri.

Numera förstår jag varför lärarna vid skolan valde att inte blanda in alltför mycket litterära eller psykologiska reflektioner i undervisningen. De menade att sådana tankar och reflektioner skulle förlösa sig själva sinom tid. Lärarna gav mig verktygen och menade att vad jag sedan gjorde med dem var upp till mig.

Skolan har gjort sig känd för att hjälpa elever avancera mot högre konstutbildningar eller andra professioner inom estetiska verksamheter.

Det vore synd och skam att se Västerås konstskola stänga sina dörrar för människor med potential att växa.

There are no comments on this post.

Lämna en kommentar